Ak je Boh dobrý, prečo existuje zlo?
Na túto otázku dejiny filozofie poskytujú viacero odpovedí:
Biblia : Nevychádza z úst Najvyššieho dobré i zlé? Na čo sa môže sťažovať živý človek? Leda tak každý na svoj hriech. (1)
Biblia : Príčinou zla je nevernosť Bohu, slúženie iným bohom v starom zákone, modloslužobníctvo, slúženie mamome v novom zákone. (2)
Biblia : Naši otcovia zhrešili a niet ich, my vlečieme ich vinu. (3)
Biblia : Vsetko zlo, co sa deje Zidom starom zakone plynie z nedodrzania zmluvy, bozich prikazani. (4)
Biblia : On odpúšťa ti všetky viny, od uzdravuje všetky tvoje choroby. (5)
Biblia : Hospodin je zhovievavý a veľmi milosrdný, odpúšťa vinu a priestupok nenecháva bez trestu, ale trestá vinu otcov na synoch do tretieho i štvrtého pokolenia. (6)
Biblia : Desať rán egyptských je udalosť, o ktorej sa píše v druhej knihe Mojžišovej (Exodus). Mojžiš s Áronom žiadali od faraóna prepustenie izraelského ľudu, faraón však odmietal. Jahve vtedy vyslal Mojžiša k faraónovi so správou, že pokiaľ Izraelitov neprepustí, bude celá doposiaľ kvitnúca zem postihnutá nepriaznivými udalosťami, tzv. ranami. Tie postupne zasahujú Egypt, pokiaľ nakoniec faraón nedovolí odchod židov do Zasľúbenej Zeme.
1. rana – krv (Ex 7, 14-25)
2. rana – žaby (Ex 7, 26-29; 8, 1-11)
3. rana – komáre (Ex 8, 12-15)
4. rana – ovady (Ex 8, 16-28)
5. rana – mor dobytka (Ex 9, 1-7)
6. rana – vredy (Ex 9, 8-12)
7. rana – krupobitie (Ex 9, 13-35)
8. rana – kobylky (Ex 10, 1-20)
9. rana – tma (Ex 10, 21-29)
Oznámenie o desiatej rane (Ex 11, 1-9)
10. rana – smrť prvorodených (Ex 12, 29-34) (7)
Herakleitos : Bohu je vsetko krasne, dobre a spravodlive, ludia vsak pokladaju jedno za nespravodlive, druhe za spravodlive. //22B12 (8)
Epikuros : Buď Boh chcel zabrániť zlu, ale nemohol, alebo to mohol urobiť, ale nechcel. Ak chcel ale nemohol, potom nie je všemocný. Ak mohol ale nechcel, potom nie je dobrý. Ak je všemocný a chcejúci dobro, odkiaľ potom prichádza zlo? Ak nie je ani všemocný ani dobrý, prečo ho potom volať Bohom? (9)
Ježiš Nazaretský : Aby sa mohli zjaviť božie skutky...cit:Ani on, ani jeho rodičia nezhrešili, ale stalo sa to preto, aby sa na ňom zjavili Božie skutky (10)
apoštol Pavol : Vieme, že všetky veci slúžia na dobro tým, čo milujú Boha, ktorí sú povolaní podľa jeho predsavzatia. (11)
Marcus Aurelius : Vesmírna príroda by to nebola prezrela ani z neznalosti ani naschvál... nebola by sa pre nevedomosť alebo nemohúcnosť natoľko zmýlila, aby sa bez rozdielu stávalo dobro a zlo rovnako ľuďom dobrým a zlým. (12)
Marcus Aurelius : Ale smrť a život, sláva a hana, strasť a rozkoš, bohatstvo a chudoba, všetky tieto veci rovnako môžu prísť k dobrým i zlým, lebo nie sú ani pekné, ani špatné. Nie sú teda ani dobrom, ani zlom. (13)
Aurelius Augustinus : Zlo nema vlastnú podstatu, zlo je len nedostatkom dobra. (14)
Mikulas Kuzansky : Dobro a zlo sú protiklady. Krivka a priamka su tiež protiklady. Krivka s nekonečným polomerom zakrivenia sa stáva priamkou. V nekonečnu teda protiklady zanikajú. V nekonečnu dobro a zlo sú jedno. (15)
Benedictus de Spinoza : Medzi množstvom užitočných vecí museli ľudia objaviť takisto veľa škodlivých vecí, ako napríklad búrka, zemetrasenie, nemoci apod. Usúdili, že nastávajú preto, že sa bohovia hnevajú za krivdy, ktoré im ľudia urobili, alebo pre prehrešky, ktorých sa ľudia dopustili pri uctievaní bohov. (16)
Benedictus de Spinoza : Napriek tomu, že každodenná skúsenost .. vydávala na nekonečnom počte príkladov svedectvo, že užitočné a škodlivé veci postihujú bez rozdielov zbožných i bezbožných, neopustili tento predsudok a došli k pevnému záveru, že úsudok bohov ďaleko presahuje ľudské chápanie. (17)
Nicolas Malebranche : Boh stvoril svet, ktorý najlepšie reprezentuje jeho povahu, svet, ktorý je riadený čo najjednoduchšími prírodnými zákonmi. Ale pretože tie zákony sú tak jednoduché, nemôžu pokrývať každú náhodnosť, všeobecné zákony nemôžu byť priaznivé pre každého jednotlivca. Prírodné zákony napr. nemôžu brať do úvahy, že na dneska plánujem piknik. Ak bude pršať, bude pršať nezávisle na tom, že si želám pre piknik pekné počasie. (18)
Gottfried Wilhelm Leibniz : Rozlišujeme 3 druhy zla: -1. metafyzické zlo, vznikajúce zo stvorenosti; všetko je stvorené ako nedokonalé, lebo inak by bolo dokonalé tak ako jeho stvoriteľ. 2.fyzické zlo (napr. bolesť a utrpenie) sa oprávňuje svojou funkciou; môže byť užitočné (napr. k zachovávaniu individua) alebo služiť ako trest, ktorý privodí zlepšenie. 3.mravné zlo, t.j hriech, ktoré je dôsledkom ľudskej slobody a základom kresťanského vykúpenia. (19)
Gottfried Wilhelm Leibniz : Žijeme v najlepšom možnom svete. Spomedzi nekonečného počtu kombinácií a možných postupností je tá, ktora existuje, práve tou, v ktorej bolo maximum bytnosti alebo možnosti privedené k existencii. (20)
Jean Jacques Rousseau : Všetko je dobré tak, ako to vyšlo z rúk Stvoriteľa, v rukách človeka všetko upadá. Človek núti zem, aby vydávala plody inej zeme, núti strom, aby rodil ovocie iného stromu; zamieňa a mieša podnebia, živly, ročné obdobia; mrzačí svojho psa, svojho koňa; všetko mení, má rád beztvárnosť, netvory; nechce nič tak, ako to splodila príroda, ba ani človeka; treba ho preň vycvičiť ako cirkusového koňa; treba ho prispôsobiť podľa jeho vkusu ako strom v záhrade. (21)
Pierre Teilhard de Chardin : Myslím si, že prekonať škandál smrteľnosti sa dá len jediným spôsobom : tak že pripustíme, že Boh nás necháva trpieť, hrešiť, pochybovať, pretože ukázať sa nám a vyliečiť nás teraz naraz nemôže. A nemôže to z jednoducho z toho dôvodu, že my sami sme v tomto štádiu vesmíru - zatiaľ neschopní dosiahnuť vyšší rád a svetlo. (22)
Niekto : Utrpenie existuje preto, aby sme sa nevzdialili Bohu. V blahobyte človek na Boha zabúda. (23)
Niekto : V kreslenej rozpravke boh tvori slnko a hviezdy, cert nedokonaly mesiac a komety, boh tvori zem, cert sa schovava do stredu zeme, boh tvori kopce, cert ich meni na sopky,boh tvori more, cert ho soli, boh tvori vlnky, cert tvori obrovske vlny, boh tvori kvet ruze, cert mu dava trne, anjeli tvora vsetky mozne kvety, cert alkohol, opium, nikotin, boh tvori hubu, cert muchotravku, boh zasieva obilie, cert kukol, boh tvori zvieratka, cert hmyz, cer dava zvieratam pazury, hory a kly, milujte sa a mnozte sa prikazuje boh, perte sa a zerte sa prikazuje cert. Boh vklada cloveku crevo, cert zasa slepe crevo. (24)
Niekto : Gott hat einen vollkommenen Plan fuer unser Leben, doch kann er uns nich in diesem Plan nicht weiterfuehren, bevor wir unsere gegenwaertige Situation als Teil dieses Planes freudig angenommen haben. Was dann als naechstes geschieht, ist Gottes Werk, nicht das unsere. /fil.predpoklady: monizmus - boh, pricina vsetkeho, optimizmus - zijeme v najlepsom moznom svete. (25)
Niekto : Aká časová mierka rozlišuje dobro od zla? Aká je Božia časová mierka? Záleží na tom či existujeme večne, či existuje reinkarnácia, či platí zákon karmy. Čin je dobrý, ak spôsobuje dlhodobú radosť/slasť. To ale môže vyžadovať krátkodobú bolesť/utrpenie. (26)
Niekto : Ľudí, ktorí reagujú dobre, formuje tak, aby mu boli užitoční. Pomazaní kresťania sú nádobami milosrdenstva, z ktorých Boh vyformoval nádoby na ctihodné použitie. Na druhej strane ľudia, ktorí sa mu zanovito vzpierajú, skončia ako nádoby hnevu súce na zničenie. (27)
Niekto : The Great Chain of Being. The top of the chain represents perfection in the highest degree. Most believers in the chain call this God.The chain in its entirety represents all degrees of perfection from the highest and fullest to the lowest and least; it is complete. Hence the universe would not be complete if the chain did not extend all the way to the bottom or if it had gaps in it.The universe is more perfect (in the sense that it is more complete) if all degrees of perfection are represented in it than if only the highest is represented. This explains why a perfect God would create an imperfect world. It was not a mistake or an imperfection; on the contrary. The most perfect (complete) universe must contain every kind of imperfect thing. Hence imperfect things are not evidence of the imperfection of creation. / http://legacy.earlham.edu/~peters/courses/re/chain.htm (28)
Niekto : Boh chcel stvorit co najvacsiu rozmanitost. Aj peknych aj skaredych aj stastncyh aj nestastnych. / Skomolenie Akvinskeho (29)
Niekto : Utrpenie je za trest. Utrpenie je skola. Utrpenie je skuska.Utrpenie je tvrdy boj po ktorom je radost o to vacsia o co bol tvrdsi. (30)
Niekto : Zlo neexistuje, to sa nám iba tak zdá. Napr. smrť pokladáme za zlú, za koniec všetkého, ale v skutočnosti žijeme aj po smrti, preto sa nám len zdá, že smrť je zlá, ale v skutočnosti na nej nič zlé nie je. (31)
Niekto : Clovek je plný protikladov a len na základe protikladov si dokáže uvedomiť aj dobro. Aby sme vedeli vychutnať jedlo, musíme byť najprv hladní. V nebi sa väčšmi radujú zo strateného navráteného hriešnika. (32)
Niekto : Kým Boh vo svojej láske zahŕňa Jóba darmi, vyzerá to, akoby si ho svojou priazňou vydržiaval, ak mu však dary odoprie, ako bude Jób vedieť, že je milovaný? Stávka Boha so Satanom je stávka o skutočnej možnosti lásky medzi Bohom a človekom... o tom či môže byť človek slobodný, duchovný. (33)
Niekto : Nečakané utrpenie v našom živote občas zastupuje práve túto askézu. Ubúdanie, poníženie, samota a ticho sú nám naordinované nechcenou skutočnosťou. Jób prechádza týmito drastickými duchovnými cvičeniami, aby napokon v obnaženosti ducha vstúpil do konteplácie a objavil v nej vnútorné nazeranie Boha: Len z chýru som počul o tebe; ale teraz ťa moje oko videlo. (34)
Niekto : Stručný záver: Všemohúci Boh jestvuje a praje si nové, lepšie, duchovné ľudstvo! To je cesta, na ktorú ho začína smerovať. Čím skôr to pochopíme a čím skôr touto cestou vykročíme, tým menej budeme trpieť. (35)
Niekto : Ak sa Boh raz rozhodol dať človeku slobodu, nemôže ho nijako prinútiť k dobru, ak sa človek sám rozhodne pre zlo, ak človek sám nechce. (36)
Niekto : Svet v ktorom by neexistovalo zlo nemôže existovať. (37)
Niekto : Svet v ktorom by neexistovalo zlo by nebol ten najlepší možný. (38)
Niekto : Podľa Božieho zákona je "odplatou za hriech smrť" (Rimanom 6:23). Boh tento zákon pred Adamom netajil. Výslovne mu povedal, že ak nebude poslúchať jeho zákony, zomrie. (1.Mojžišova 3:3) A tak keď Adam zhrešil, "Boh, ktorý nemôže luhať", svoje slovo dodržal. (Titovi 1:2) (39)
Niekto : Niekedy boh dopustí chorobu, aby si nemal inú možnosť, aby si bol závislý úplne na ňom. (40)
Niekto : Ak by neboli v prírode dravci, ktorý sa živia inými živočíchmi, tak by dochádzalo k premnoženiu niektorých druhov zvierat a tak k narušeniu rovnováhy v prírode. Preto Boh vložil do prírody aj dravcov, aby požierali starých a slabých a tak v ekosystéme vytvárali rovnováhu. (41)
Niekto : Boh mohol zabrániť premnoženiu niektorých druhov aj inými metódami ako nasadením dravcov. Napr. mohol obmedziť obdobia plodnosti samíc, alebo zmenšiť chuť na párenie u oboch pohlaví. (42)
Niekto : Boh je dobrý. To že nechápeme ako môže existovať zlo, keď je všemocný a dobrý, vyplýva z toho, že jeho úsudok ďaleko presahuje ľudské chápanie (43)
Citácie:
(1)  Jeremiášove náreky 3,38
(2)  bez zdroja
(3)  Nareky 5,7
(4)  parafraza
(5)  Ž 103,3
(6)  Numeri 14,18
(7)  https://sk.wikipedia.org/wiki/Desa%C5%A5_r%C3%A1n_egyptsk%C3%BDch
(8)  bez zdroja
(9)  bez zdroja
(10)  Jn 9,3
(11)  Rímskym 8kap28
(12)  Hovory k sebe samému, Kniha 2
(13)  Hovory k sebe samému, Kniha 2
(14)  bez zdroja
(15)  bez zdroja
(16)  Spinoza - Etika - dodatok k 1. kapitole
(17)  Spinoza - Etika - dodatok k 1. kapitole
(18)  Youtube : Leibniz and Malebranche on the problem of evil
(19)  Encyklopedický atlas filosofie s.115
(20)  bez zdroja
(21)  Jea Jacques Rousseau : Emil alebo o výchove, s. 6
(22)  Pierre Teilhard de Chardin: Jak věřim, Vyšehrad 1997, s.46
(23)  bez zdroja
(24)  youtube - Effel - Stvoreni sveta
(25)  Merlin Carothers: Leben in neuen Dimensionen,s.19
(26)  http://thegproof.org/video-9.php
(27)  http://jankratky.blog.pravda.sk/2017/03/12/stvoritel-neprestal-tvorit/
(28)  bez zdroja
(29)  bez zdroja
(30)  bez zdroja
(31)  bez zdroja
(32)  bez zdroja
(33)  Daniel Pastirčák : Evanjelium podľa Jóba
(34)  Daniel Pastirčák : Evanjelium podľa Jóba, s.274
(35)  http://milans.blog.portal.sk/detail-koronavirus-ako-nastroj-vyssej-moci!-kam-nas-tlaci--.html?a=c741ff0ab78e70301f3259f8305833d9
(36)  
(37)  
(38)  
(39)  www.jw.org - Otázky o Ježišovej smrti.
(40)  Apoštolská cirkev, nedeľná bohoslužba Nedeľná bohoslužba 18.04.2021 (youtube)
(41)  youtube : Christianity's Biggest Problem, https://www.youtube.com/watch?v=5KDnnp0sDkI
(42)  youtube : Christianity's Biggest Problem, https://www.youtube.com/watch?v=5KDnnp0sDkI
(43)